Hoppa till innehåll
Meny
  • Om oss
  • Upproret mot Gud

Hemliga sällskapens dualitet

Publicerat den september 18, 2025oktober 13, 2025 av Morgan

>> Nästa del: Beryktade hattar
<< Tillbaka till: Svart hatt, vit hatt

Hemliga ordenssällskap har varit med och påverkat mycket av det som skett, och hur ”framtiden” har utformats, igenom alla tider runt om i världen – och dess fingeravtryck fortsätter dyka upp där vi ser att historien har gått igenom tratthalsar som senare haft stor betydelse för geopolitik, stadsapparater, revolutioner, nationers uppgång och fall och utkorelsen av stadschefer och monarker. Allt orkestrerat av en sofistikerad hierarkiskt nätverk av diverse ordenssällskap.

”Secret Societys”

Vi manipuleras av från båda sidor som är en del av samma sida med samma mål. Detta är till största dels just anledningen kring ”hemliga sällskap” som ligger till grund till varför hela denna artikelserien runt ”The Great Reset vs The Great Awakening” skrivs. Framför allt handlar det om hur de olika ordenssällskapen konsekvent använder en iscensatt motsättning – en falsk dikotomi – genom den hegelianska dialektiken.

I detta skådespel får de ”svarta hattarna” representera tesen: en idé, ett koncept eller ett initialt tillstånd som etableras (det för oss uppenbart dåliga eller onda).

Därefter placeras de ”vita hattarna” som antitesen: en idé som direkt motsäger tesen och utmanar den ursprungliga ståndpunkten (det som vi egentligen vill ha, det goda).

Slutligen följer syntesen, det vill säga det förutbestämda tillstånd som de styrande ordenssällskapen redan har utstakat. Genom konflikten mellan tes och antites uppstår en ny, högre nivå av tillstånd som integrerar de tidigare motsatserna. Detta nya tillstånd kallas novus ordo seclorum – ”en ny tidsålders ordning” – och fungerar som den underliggande agendan i ordenssällskapens ständiga ”divide and conquer”-strategi. Genom sofistikerad och orkestrerad historieskrivning tratthalsas mänskligheten in mot detta ultimata mål: den så kallade ”gyllene tidsåldern”, där både ordning och kaos används som verktyg för att bana väg dit.

På detta sätt förvandlas motsatserna till ett slags negativt 4D-schack, där mänskligheten gång på gång ställs emot varandra i en teater som riskerar att förleda även de mest vakna – precis som Jesus varnar för i Matteusevangeliet 24:24: ”[…] om möjligt bedra även de utvalda.”

Frimurarna

Frimurare har blivit lite som ett samlingsnamn för det vi kallar för ”hemliga sällskap”. Och just frimurarna har blivit synonymt med en slags stor herrklubb som ger dig nya möjligheter genom ett kontaktnät i affärsvärlden. Men Frimureriet är ett riktigt ordenssällskap med olika graderingar, där varje gradering i deras system ger dig ny kunskap och insikt, med fokus på personlig utveckling. På grund av att det råder stor sekretess mellan medlemmarnas s.k. lodge-bröder och de som är av högre grad vet saker som de av lägre grader inte har en aning om.

Villkoren för att bli frimurare är att du ska bli personligt inbjuden. Ett annat kriterie är att du ska tro på någonting större, en skapare eller gud. Man säger utåt att man står för kristna värderingar, men avhoppare runt om i världen vittnar om något helt annat. Bara ett fåtal medlemmar kommer till högsta rang, toppskiktet inom frimurieitrs och vittnar om olika riter och vilken ”gud” som de tror på.

För att avancera till toppskiktet av de högsta graderna upp krävs det att man blir utvald och slutligen initierad inom den riten du tillhör. Det finns många riter runt om i världen när det kommer till frimureriet, men det blir överflödigt att adressera mer ”den svenska riten”, ”den skotska riten” och ”den yorkska riten” – vilka är det mest spridda och inflytelserika i världen idag. Det är egentligen inte före vid grad 30 av 33 grader i den Skotska riten eller grad 9 av 12 grader inom i Yorkska riten eller vid grad 10 av 11 inom den Svenska riten – som man får reda på sanningen gällande vilken gud som man verkligen dyrkar, nämligen ”Universums Arkitekt” men omnämn inom frimureriets alla riter även benämnd som Lucifer, ljusbärareren.

”Jordens kungar och furstarna konspirerar med varandra”

I Sverige och i den svenska Frimurarorden är Ordens Höge Beskyddare, Kung Carl XVI. Även Karl XII beskrivs som en central gestalt i ordens utveckling i Sverige. Karl XIV (Jean-Baptiste Bernadotte), Oscar II, Gustaf V var alla involverade i frimureriet och Gustaf VI Adolf, tjänstgjorde officiellt som Stormästare, ordens högste ledare som år 1973 togs över av Prins Bertil, efter det att kungen avböjt.

I den brittiska ordningen ser vi kungligheter som George IV, William IV, Edward VII, Edward VIII, George VI. Princip Philip, hertig av Edinburgh, nu avliden listades som en framstående medlem. HRH Prince Edward, hertig av Edinburgh är en annan medlem.

I Danmark har kronan/högre kungliga personer historiskt ofta haft formella roller i frimureriet — Grand Master eller Protector — och flera danska prinsar/kungar har därför både varit aktiva medlemmar och ceremoniella beskyddare .Fredrik VII, Fredrik VIII, Christian X, Prince Harald, Christian IX, Prince Charles (Karl) är några exempel.

Benjamin Frankling, en av USA’s grundlagsfäder var Frimurare. I USA har de flesta presidenter officiellt varit initierade Frimurare eller hedersgraderade medlemmar, bland annat George Washington, Andrew Johnson (bekräftad grad 32), Theodore Roosevelt, Warren G. Harding (bekräftad grad 33), Franklin D. Roosevelt (bekräftad grad 32), Harry S. Truman (bekräftad grad 32) samt Gerald R. Ford (bekräftad grad 33).

I Sverige är vidare Kung Carl XVI statsöverhuvud för landet. Man säger att detta endast är en ceremoniell titel men då liknande ceremoniella tituleringar gäller samtliga europeiska monarkier så Storbritannien, Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna, Belgien, Spanien med flera och det faktum att monarkerna håller regelbundna audienser med landets regeringschefer och regeringar bör vi verkligen ställa oss frågan – om detta endast är ceremoniellt. För varför är det, om det endast är ceremoniellt, möten utanför allmänhetens insyn, bakom stängda dörrar, med landets formellt högste makthavare, i vårt fall statministern och kungen – kanske veckovis?

”Jordens kungar reser sig och furstarna konspirerar med varandra mot Herren och hans Smorde.”
(Psalm 2:2)

Listan skulle kunna fortsättas att göra mycket lång, vi skulle kunna ta med bland annat de italienska, franska, tyska och österrikiska kungamakterna för att inte tala om mängder av kända musiker, företagsledare, författare, poeter och trubadurer så som Carl Michael Bellman med många fler.

”For we wrestle not against flesh and blood, but against principalities, against powers, and against the worldly governors; the princes of the darkness of this world, against spiritual wickedness, which are in the high places.”
(Efesierbrevet 6:12, 1599 Geneva Bible)

Ordensällskapen tillber ”förnuftets Lucifer”

Många frimurar-kritiska tror att frimurare tillber djävulen. Men då har man inte satt sig in i det tillräckligt. Men bland de som redan har doppat tårna i att genomskåda frimureriets läror har man kanske upptäckt att de fått en annan förståelse kring vem eller vad ”Lucifer” är än vad den genomsnittlige troende kristne har.

I kända frimurar skrifter som till exempel ”Morals and Dogmas” av den högt ansedde frimuraren Albert Pike, som publicerades 1923, så omnämner han Lucifer flertal gånger. Men bland de mest citerade styckena i boken är: ”Lucifer, the Light-bearer! Strange and mysterious name to give to the Spirit of Darkness! Lucifer, the Son of the Morning! Is it he who bears the Light, and with its splendors intolerable blinds feeble, sensual, or selfish Souls ? Doubt it not!”
– Morals and dogma of the Ancient and accepted Scottish rite of freemasonry, p321

Men just detta citerats ofta ur sitt sammanhang av ”Frimurar-motståndare”. Det är viktigt att förstå att Albert Pike är inte var ”Lucifer-förespråkare” utan det han opponerade sig emot ”Lucifer” utifrån det man generellt associerar till när de omnämner ”falskt ljus”.

Om man läser Pikes bok ”Morals and Dogmas” så framgår det att han alltså är emot ”den sataniska lucifer” men han menar att ”Lucifer” är ”förnuftet” (reason) — Och ”förnuftet” kan antingen leda en rätt eller fel. Och tydligast ser man just detta när man riktar blicken emot andra ”gudar”.

Kommer du ihåg att Upplysningsperioden även kallades ”The age of reason” och vad som stod på stenarna med den nya världsordningens plan på Georgia Guidestones, ”Let these be guidestones to an age of reason” med en plan skriven i sten att minska världens befolkning till 500 miljoner människor? Vi tror att du kan pussla ihop de sista pusselbitarna själv.

Albert Pike skriver vidare:

”We scoff at the Augurs. It is so easy to scoff, and so difficult well to comprehend. Did the Deity leave the whole world with out Light for two score centuries, to illuminate only a little corner
of Palestine and a brutal, ignorant, and ungrateful people? Why always calumniate God and the Sanctuary? Were there never any others than rogues among the priests? Could no honest and sin cere men be found among the Hierophants of Ceres or Diana, of Dionusos or Apollo, of Hermes or Mithras? Were these, then, all deceived, like the rest? Who, then, constantly deceived them, without betraying themselves, during a series of centuries? — for the cheats are not immortal ! Arago said, that outside of the pure mathematics, he who utters the word “impossible,” is wanting in prudence and good sense.
”
– Morals and dogma of the Ancient and accepted Scottish rite of freemasonry, p102

”Every Lodge, is a Temple, and as a whole, and in its details symbolic. The Universe itself supplied man with the model for the first temples reared to the Divinity. The arrangement of the Temple of Solomon, the symbolic ornaments which formed its chief decorations, and the dress of the High-Priest, all had reference to the order of the Universe, as then understood. The Temple contained many emblems of the seasons — the sun, the moon, the planets, the constellations Ursa Major and Minor, the zodiac, the elements, and the other parts of the world. It is the Master of this Lodge, of the Universe, Hermes, of whom Khnum is the representative, that is one of the lights of the Lodge.”
– Morals and dogma of the Ancient and accepted Scottish rite of freemasonry, p7

Men vidare på samma sida som tidigare läste ifrån så ser vi att Pike kanske använder ”doublespeak” med tanke på vad man ger ut till de initierade, i kontrast till de högst initierade:

”The true name of Satan, the Kabalists say, is that of Yahveh reversed; for Satan is not a black god, but the negation of God. The Devil is the personification of Atheism or Idolatry. For the Initiates, this is not a Person, but a Force, created for good, but which may serve for evil. It is the instrument of Liberty or Free Will. They represent this Force, which presides over the physical generation, under the mythologic and horned form of the God Pan; thence came the he-goat of the Sabbat, brother of the Ancient Serpent, and the Light-bearer or Phosphor, of which the poets have made the false Lucifer of the legend.”
– Morals and dogma of the Ancient and accepted Scottish rite of freemasonry, p102

En annan frimurarförfattare och ockultist var Arthur Edward Waite som tillsammans med en annan författare som skrev under pseudonymen Abel Clarin de la Rive författade tillsammans boken ”La Femme Et L’enfant Dans La Franc Maconnerie Universelle” vilket var en encyklopedisk översikt över frimureriet, som publicerades på franska i slutet av 1800-talet. Bland de mest kontroversiella uttalande som har spridits är:

”Ce que nous devons dire à la foule, c’est: ’Nous adorons un Dieu, mais c’est le Dieu que l’on adore sans superstition’. A vous, Souverains Grands Inspecteurs Généraux, Nous disons, pour que vous le répétiez aux Frères des 32 e , 31 e et 30° degrés: ’La religion maçonnique doit être, par nous tous, initiés des hauts grades, maintenue dans la pureté de la doctrine LUCIFÉRIENNE’. Si Lucifer n’était point Dieu, Adonaï, dont tous les actes attestent la cruauté, la perfidie, la haine de l’homme, la barbarie, la répulsion pour la science, si Lucifer n’était point Dieu, Adonaï et ses prêtres le calomnieraient-ils?. Oui, Lucifer est Dieu, et malheureusement Adonaï l’est aussi. Caria loi éternelle est qu’il n’y a pas de splendeur sans ombre, pas de beauté sans laideur, pas de blanc sans noir; car l’absolu ne peut exister que comme deux; car les ténèbres sont nécessaires à la lumière pour lui servir de repoussoir, comme le piédestal est nécessaire à la statue, comme le frein à la locomotive.”
– La Femme Et L’enfant Dans La Franc Maconnerie Universelle, p588

Vilket översatt betyder:

”Det vi måste säga till folket är: ’Vi tillber en Gud, men det är den Gud som man tillber utan vidskepelse’.
Till er; Suveräna Höga Generalinspektörer, säger vi, för att ni ska upprepa det för Bröderna av 32:a, 31:a och 30:e graden: ’Den frimureriska religionen måste av oss alla, invigda i de höga graderna, bevaras i renheten av den LUCIFERISKA läran’. Om Lucifer inte vore Gud, skulle då Adonai (Bibelns Gud) – vars alla gärningar vittnar om grymhet, svek, människohat, barbari och motvilja mot vetenskap? Om Lucifer inte vore Gud, skulle då Adonai och hans präster smäda honom? Ja, Lucifer är Gud, och tyvärr är Adonai det också. Ty den eviga lagen är att det inte finns någon glans utan skugga, ingen skönhet utan fulhet, inget vitt utan svart; ty det absoluta kan bara existera som två; ty mörkret är nödvändigt för ljuset för att tjäna som motpol, liksom piedestalen är nödvändig för statyn, liksom bromsen för lokomotivet.”

Vem är ”Lucifer” för frimurarna?

Inom frimureriet används Lucifer ibland som en symbol för det universella ljuset—förnuft, kunskap och visdom. Man kan alltså igenom ”illumination” se ljusbärare många traditioner. Och det är detta frimurarmotståndare måste förstå. Frimurare hyllar inte Lucifer i satanisk mening, utan snarare hyllar de de honom som den som kommer med skaparens fackla, det gudomliga ljuset, Prometheus eld, sanning som inte allena är begränsat till en enda religion. Så vem är ”Lucifer” enligt frimurarna? Det är den som är upplyst.

Dualismens falska dikotomi

Frimureriet har kidnappat delar av den Bibliska historien och skrivit om dessa, bland annat de två pelarna Jachin och Boaz (1 Kung 7:15-22, 2 Krön 3:15-17) som stod till ingången av Salomos tempel.

För frimurarna symboliserar en balans av mörkt (ont) och vitt (gott). Jachin – den högra pelaren, förknippas vanligtvis med ljus, visdom och upplysning. Den symboliserar solen, det ”ljusa” och det upplysta som leder till insikt och förståelse. Boaz – den vänstra pelaren, kopplas ofta till det mörka, det mystiska och det okända. Den symboliserar månen, det ”mörka” som rymmer hemligheter och den dolda styrkan.

På samma sätt kan vi se detta ”svart/vit” dualismen i det klassiska schack-mönstrade svart och vita golvet, som vi kan se kyrkor, slott, herrgårdar, katedraler och olika offentliga byggnader. Och det finns en anledning varför det kallas för ”freemason checkered floor” – som ska symbolisera just på denna balans av ljus och mörker. Ordning och kaos – precis som ”svarta och vita hattarnas paradigm”.

Mycket av det vi ser i världen skulle kunna härledas till bland annat frimurarnas manipulation av samhället, där deras verksamhet kan förstås som en form av social ingenjörskonst (magi). Genom att påverka både individens och kollektivets uppfattning av verkligheten, upprätthålls en agenda som logerna tilldelas ”uppifrån”.

Ordning ur Kaos

Genom såväl dolda som öppna budskap påverkas vi att tänka och agera på specifika sätt, ofta utan att vara medvetna om manipulationen. Utifrån ett perspektiv där magi kan betraktas som en form av social ingenjörskonst kan man urskilja en distinktion mellan två typer av praktiker. ”Vita magiker” (vita hattar) framställs som aktörer som verkar i ljusets och godhetens tjänst, med syfte att främja läkning, personlig utveckling och andlig tillväxt för individen eller det kollektiva samhälle de verkar i.
”Svarta magiker” (svarta hattar) beskrivs däremot som aktörer som använder magi för egen vinning, maktutövning eller destruktiva handlingar, där målet ofta är personlig makt, rikedom eller hämnd – oavsett konsekvenserna för andra.

Det finns med andra ord ”vita frimurarloger” som till ytan verkar för det goda, och det finns ”svarta frimurarloger” som mer öppet verkar för det onda. Uttrycket ”Ordo ab Chao”, eller som det heter på svenska, ”Ordning ur Kaos”, är ett uttryck som frimureriet använder för att nå sina mål.

Istället för Kristus, eller emot Kristus

Ur ett bibliskt perspektiv skulle det ”vita” systemet/paradigmet (vita hattarnas system) kunna vara någon eller något som är ”i stället för Jesus” eller ”ett alternativ till Jesus” samt något som kommer ”före Jesus” och som till ytan skiner rent och vitt, men under ytan är det fullt av mörker och manipulation. 

Det ”svarta” systemet/paradigmet (svarta hattarnas system) är i motsats någon eller något som redan till sitt yttre är tydligt ondskefullt, egocentrisk och ogynnsamt för det kollektiva samhället – och det är definitivt ”emot Jesus” trots att det kanske till och med att det hävdar att ”vi kommer i Guds namn”.
Och till ytan råder ordning, tillväxt och effektivitet, men under ytan är det fullt av kontroll och kaos.

Jag tror att du som läser detta börjar förstå vart detta leder – och ännu tydligare blir det om du är beläst i Bibeln, för om vi ser till själva ordet ”antikrist” blir bilden ännu tydligare. Det grekiska ordet ἀντί bär nämligen inte bara betydelsen ”emot” som ”en motståndare till …” utan ännu mer ”i stället för” som ”en ersättning” eller ”en parallell”. I den klassiska grekiskan används ἀντί ofta på just detta sätt – inte som en öppen fiende, utan som en ställföreträdare, ersättare, ett substitut.

När Archelaos i ”Matt 2:22” berättar att regerade i Judeen i sin (ἀντί) fars ställe handlar det inte om kamp, utan om att ta hans plats. När Jesus i ”Matt 5:38” citerar ”öga för (ἀντί) öga, tand för (ἀντί) tand” är det fråga om ett utbyte. Och i ”Hebr 12:16” läser vi hur Esau sålde sin förstfödslorätt i utbyte mot (ἀντί) ett enda mål mat – här blir ἀντί själva bytet, något som ersätter något annat. Det mönster vi ser är alltså att Nya testamentets författare ofta använder ἀντί i betydelsen ersättning, substitution, något som tränger undan och tar platsen av det äkta.

När lärjungen Johannes, som är den enda som omnämner antikrist (ἀντίχριστος) i bibeln – ett ord som han använder i (1 Joh 2:18, 22; 4:3; 2 Joh 1:7) – är det inte enbart frågan om en öppen fiende till Jesus. Det handlar om en bedragare som förnekar att Jesus är Kristus och därmed ställer fram en annan ”kristus” i hans ställe. Antikrist är alltså inte i första hand en uppenbar motståndare, utan en förförare som iklär sig Kristi gestalt, en falsk messias som till ytan glänser som ljusets ängel men i själva verket är mörker.

Ur det perspektivet blir det tydligt att ”vita hattarnas system” – är det som till ytan skiner rent, för ordning och verkar gott även om tillvägagångssättet sker genom kaos – kommer vara dem som för fram ett substitut för Jesus Kristus på världsscenen, alltså anti-krist, någon/något som är ställföreträdande för Messias ämbete för människan.

Det är därför ”vita hattarnas paradigm” är så förföriskt. Nästan alla vill ju tillhöra ”den goda sidan”. De ”vita hattarnas paradigm” presenteras alltid som en lösning, som en frälsning, som något bättre än det gamla – men det är alltid byggt på manipulation.

Det ”svarta hattarnas systemet” däremot, det som öppet är egocentriskt, maktbegär, destruktivt och fientligt, emot det goda och ljusa. Därför framstår ”svarta hattarnas paradigm” mer som det klassiska ”emot-Jesus” tänket.

Därför kan vi säga: ”anti” i antikrist betyder i första hand i stället för Kristus – en ersättare, ett falskt alternativ som utger sig för att vara ljus men i grunden är hjärtat av mörkret. Och just därför blir det också emot Kristus, eftersom varje falsk ersättning av Guds enfödde son, i praktiken är en direkt revolt mot den sanne. Det vita systemet kan alltså i slutänden visa sig vara själva grogrunden där antikrist träder fram, förklädd till ljus men fylld av mörker.

Vår hela poäng med allt detta är att den som man lättvindigt kallas för ”antikrist” kommer komma uppstigen ur askan när den gamla världen lagts i brand och något nytt ska födas, likt en fenixfågel och ”den vita frimurarlogen” vunnit seger över ”den svarta frimurarlogen” och den messias som folket tror sig vilja ha kommer träda fram.

”Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: ’Fred och trygghet’, då drabbas de av undergång lika plötsligt som värkarna kommer över en havande kvinna, och de slipper inte undan.”
(1 Thessalonikerbrevet 5:2–3)

”Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa träda fram, fördärvets son, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. […] Då skall den laglöse träda fram, han som Herren Jesus skall döda med sin muns anda och förgöra när han visar sig vid sin ankomst. Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under.”
(2 Thessalonikerbrevet 2:3–4, 8–9)

>> Nästa del: Beryktade hattar

Denna artikel är del 15 i en större artikelserie på 20 artiklar.

  1. The Great Reset vs The Great Awakening
  2. Vad är The Great Reset?
  3. The Great Reset: Den stora planen
  4. New World Order: En ny världsordning
  5. Odjurets system I
  6. Odjurets system II
  7. Den fjärde industriella revolutionen
  8. The Great Reset: Planen som var satt i sten
  9. The Great Reset: The Green Reset
  10. Summering av The Great Reset
  11. The Great Awakening: Det stora uppvaknandet
  12. The Great Awakening: Den stora planen
  13. Uppgraderat medvetande
  14. Svart hatt, vit hatt
  15. Hemliga sällskaps dualitet
  16. Beryktade hattar
  17. Mysteriet kring Q
  18. Trump, utvald av Gud!
  19. Trump, utvald av Gud?
  20. Summering av The Great Awakening

Den sista tiden
©2025 | Drivs med Superb Themes