Hemliga ordenssällskap har varit med och påverkat mycket av det som skett, och hur ”framtiden” har utformats, igenom alla tider runt om i världen – och dess fingeravtryck fortsätter dyka upp där vi ser att historien har gått igenom tratthalsar som senare haft stor betydelse för geopolitik, stadsapparater, revolutioner, nationers uppgång och fall och utkorelsen av stadschefer och monarker. Allt orkestrerat av en sofistikerad hierarkiskt nätverk av diverse ordenssällskap.
”Secret Societys”
Vi manipuleras av från båda sidor som är en del av samma sida med samma mål. Detta är till största dels just anledningen kring ”hemliga sällskap” som ligger till grund till varför hela denna artikelserien runt ”The Great Reset vs The Great Awakening” skrivs. Framför allt handlar det om hur de olika ordenssällskapen konsekvent använder en iscensatt motsättning – en falsk dikotomi – genom den hegelianska dialektiken.
I detta skådespel får de ”svarta hattarna” representera tesen: en idé, ett koncept eller ett initialt tillstånd som etableras (det för oss uppenbart dåliga eller onda).
Därefter placeras de ”vita hattarna” som antitesen: en idé som direkt motsäger tesen och utmanar den ursprungliga ståndpunkten (det som vi egentligen vill ha, det goda).
Slutligen följer syntesen, det vill säga det förutbestämda tillstånd som de styrande ordenssällskapen redan har utstakat. Genom konflikten mellan tes och antites uppstår en ny, högre nivå av tillstånd som integrerar de tidigare motsatserna. Detta nya tillstånd kallas novus ordo seclorum – ”en ny tidsålders ordning” – och fungerar som den underliggande agendan i ordenssällskapens ständiga ”divide and conquer”-strategi. Genom sofistikerad och orkestrerad historieskrivning tratthalsas mänskligheten in mot detta ultimata mål: den så kallade ”gyllene tidsåldern”, där både ordning och kaos används som verktyg för att bana väg dit.
På detta sätt förvandlas motsatserna till ett slags negativt 4D-schack, där mänskligheten gång på gång ställs emot varandra i en teater som riskerar att förleda även de mest vakna – precis som Jesus varnar för i Matteusevangeliet 24:24: ”[…] om möjligt bedra även de utvalda.”
Frimurarna
Frimurare har blivit lite som ett samlingsnamn för det vi kallar för ”hemliga sällskap”. Och just frimurarna har blivit synonymt med en slags stor herrklubb som ger dig nya möjligheter genom ett kontaktnät i affärsvärlden. Men Frimureriet är ett riktigt ordenssällskap med olika graderingar, där varje gradering i deras system ger dig ny kunskap och insikt, med fokus på personlig utveckling. På grund av att det råder stor sekretess mellan medlemmarnas s.k. lodge-bröder och de som är av högre grad vet saker som de av lägre grader inte har en aning om.
Villkoren för att bli frimurare är att du ska bli personligt inbjuden. Ett annat kriterie är att du ska tro på någonting större, en skapare eller gud. Man säger utåt att man står för kristna värderingar, men avhoppare runt om i världen vittnar om något helt annat. Bara ett fåtal medlemmar kommer till högsta rang, toppskiktet inom frimurieitrs och vittnar om olika riter och vilken ”gud” som de tror på.
För att avancera till toppskiktet av de högsta graderna upp krävs det att man blir utvald och slutligen initierad inom den riten du tillhör. Det finns många riter runt om i världen när det kommer till frimureriet, men det blir överflödigt att adressera mer ”den svenska riten”, ”den skotska riten” och ”den yorkska riten” – vilka är det mest spridda och inflytelserika i världen idag. Det är egentligen inte före vid grad 30 av 33 grader i den Skotska riten eller grad 9 av 12 grader inom i Yorkska riten eller vid grad 10 av 11 inom den Svenska riten – som man får reda på sanningen gällande vilken gud som man verkligen dyrkar, nämligen ”Universums Arkitekt” men omnämn inom frimureriets alla riter även benämnd som Lucifer, ljusbärareren.
”Jordens kungar och furstarna konspirerar med varandra”
I Sverige och i den svenska Frimurarorden är Ordens Höge Beskyddare, Kung Carl XVI. Även Karl XII beskrivs som en central gestalt i ordens utveckling i Sverige. Karl XIV (Jean-Baptiste Bernadotte), Oscar II, Gustaf V var alla involverade i frimureriet och Gustaf VI Adolf, tjänstgjorde officiellt som Stormästare, ordens högste ledare som år 1973 togs över av Prins Bertil, efter det att kungen avböjt.
I den brittiska ordningen ser vi kungligheter som George IV, William IV, Edward VII, Edward VIII, George VI. Princip Philip, hertig av Edinburgh, nu avliden listades som en framstående medlem. HRH Prince Edward, hertig av Edinburgh är en annan medlem.
I Danmark har kronan/högre kungliga personer historiskt ofta haft formella roller i frimureriet — Grand Master eller Protector — och flera danska prinsar/kungar har därför både varit aktiva medlemmar och ceremoniella beskyddare .Fredrik VII, Fredrik VIII, Christian X, Prince Harald, Christian IX, Prince Charles (Karl) är några exempel.
Benjamin Frankling, en av USA’s grundlagsfäder var Frimurare. I USA har de flesta presidenter officiellt varit initierade Frimurare eller hedersgraderade medlemmar, bland annat George Washington, Andrew Johnson (bekräftad grad 32), Theodore Roosevelt, Warren G. Harding (bekräftad grad 33), Franklin D. Roosevelt (bekräftad grad 32), Harry S. Truman (bekräftad grad 32) samt Gerald R. Ford (bekräftad grad 33).
I Sverige är vidare Kung Carl XVI statsöverhuvud för Sverige, formellt benämnt som Konungariket Sverige. Man säger att kungens makt endast är en ceremoniell titel, men då liknande ceremoniella tituleringar gäller samtliga europeiska monarkier så Storbritannien, Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna, Belgien, Spanien med flera och det faktum att dom samtliga heter ”Konungariket av” och att monarkerna håller regelbundna audienser med landets regeringschefer samt regeringar bör vi verkligen ställa oss frågan – om detta endast är ceremoniellt. För varför är det, om det endast är ceremoniellt, hålls möten utanför allmänhetens insyn, bakom stängda dörrar, med landets formellt högste makthavare, i vårt fall statministern och kungen – kanske veckovis?
”Jordens kungar reser sig och furstarna konspirerar med varandra mot Herren och hans Smorde.”
(Psalm 2:2)
Listan av kungligheter som är frimurare skulle kunna fortsättas att göra mycket lång, vi skulle kunna ta med bland annat de italienska, franska, tyska och österrikiska kungamakterna, men för att istället summera detta så väljer vi att ta med följande bibelcitat från Geneva Bibeln som förbjöds efter det att kungahusen, med det brittiska i spetsen och King James tyckte att det var alltför mycket kritik mot kungamakterna:
”For we wrestle not against flesh and blood, but against principalities, against powers, and against the worldly governors; the princes of the darkness of this world, against spiritual wickedness, which are in the high places.”
(Efesierbrevet 6:12, 1599 Geneva Bible)
Ordensällskapen tillber ”förnuftets Lucifer”
Många frimurar-kritiska tror att frimurare tillber djävulen. Men då har man inte satt sig in i det tillräckligt. Men bland de som redan har doppat tårna i att genomskåda frimureriets läror har man kanske upptäckt att de fått en annan förståelse kring vem eller vad ”Lucifer” är än vad den genomsnittlige troende kristne har.

I kända frimurar skrifter som till exempel ”Morals and Dogmas” av den högt ansedde frimuraren Albert Pike, som publicerades 1923, så omnämner han Lucifer flertal gånger. Men bland de mest citerade styckena i boken är: ”Lucifer, ljusbäraren! Ett märkligt och gåtfullt namn att ge mörkrets ande! Lucifer, morgonens son! Är det han som bär ljuset – och med dess outhärdliga glans förblindar de svaga, köttsliga eller själviska själarna? Tvivla inte på det!”
– Morals and dogma of the Ancient and accepted Scottish rite of freemasonry, p321
Men just detta citerats ofta ur sitt sammanhang av ”Frimurar-motståndare”. Det är viktigt att förstå att Albert Pike är inte var ”Lucifer-förespråkare” utan det han opponerade sig emot ”Lucifer” utifrån det man generellt associerar till när de omnämner ”falskt ljus”.
Om man läser Pikes bok ”Morals and Dogmas” så framgår det att han alltså är emot ”den sataniska lucifer” men han menar att ”Lucifer” är ”förnuftet” (reason) — Och ”förnuftet” kan antingen leda en rätt eller fel. Och tydligast ser man just detta när man riktar blicken emot andra ”gudar”.
Kommer du ihåg att Upplysningsperioden även kallades ”The age of reason” och vad som stod på stenarna med den nya världsordningens plan på Georgia Guidestones, ”Let these be guidestones to an age of reason” med en plan skriven i sten att minska världens befolkning till 500 miljoner människor? Vi tror att du kan pussla ihop de sista pusselbitarna och dess koppling till Lucifer utan att vi överarbetar resonemanget.
Albert Pike skriver vidare:
”Vi hånar de gamla siare och teckentydare. Det är så lätt att håna – och så svårt att verkligen förstå. Skulle Gud ha lämnat hela världen utan ljus i två tusen år, för att endast upplysa ett litet hörn av Palestina och ett brutalt, okunnigt och otacksamt folk? Varför alltid smäda Gud och det heliga? Fanns det aldrig några andra än skurkar bland prästerna? Kunde inga hederliga och uppriktiga män finnas bland Hierofanterna av Ceres eller Diana, Dionysos eller Apollo, Hermes eller Mitras tjänare? Var de då alla bedragna – som alla andra? Och vem var det då som ständigt bedrog dem, utan att avslöja sig själv, under århundradenas lopp? – Ty bedragarna är inte odödliga! Arago sade: utanför den rena matematiken saknar den som yttrar ordet ”omöjligt” både klokhet och sunt förnuft.”
– Morals and dogma of the Ancient and accepted Scottish rite of freemasonry, p102
”Varje loge är ett tempel — både som helhet och i sina detaljer är den symbolisk. Universum självt gav människan mönstret till de första templen som restes åt Gudomen. Utformningen av Salomos tempel, de symboliska prydnaderna som utgjorde dess främsta utsmyckning, och översteprästens dräkt – allt detta syftade till att spegla ordningen i universum, så som man då förstod den. Templet innehöll många symboler för årstiderna — solen, månen, planeterna, stjärnbilderna Stora och Lilla Björnen, zodiaken, elementen och världens övriga delar. Det är Mästaren för denna loge – universums loge – Hermes, vars representant är Khnum, som är en av logens ljuskällor.”
– Morals and dogma of the Ancient and accepted Scottish rite of freemasonry, p7
Men vidare på samma sida som tidigare läste ifrån så ser vi att Pike kanske använder ”doublespeak” med tanke på vad man ger ut till de initierade, i kontrast till de högst initierade:
”Kabbalisterna säger att Satans sanna namn är Guds namn omvänt; ty Satan är ingen svart gud, utan Guds förnekelse. Djävulen är förkroppsligandet av ateism eller avgudadyrkan. För de initierade är detta inte en person, utan en kraft – skapad för det goda, men som kan tjäna det onda. Den är frihetens och den fria viljans redskap. De framställer denna kraft – som råder över den fysiska skapelsen – i den mytologiska, hornförsedda gestalten av guden Pan. Därifrån kommer sabbatens bock, brodern till den uråldriga ormen, och ljusbäraren, Phosphoros – den som diktarna senare gjorde till legenden om den falske Lucifer.”
– Morals and dogma of the Ancient and accepted Scottish rite of freemasonry, p102
En annan frimurarförfattare och ockultist var Arthur Edward Waite som tillsammans med en annan författare som skrev under pseudonymen Abel Clarin de la Rive författade tillsammans boken ”La Femme Et L’enfant Dans La Franc Maconnerie Universelle” vilket var en encyklopedisk översikt över frimureriet, som publicerades på franska i slutet av 1800-talet. Bland de mest kontroversiella uttalande som har spridits är:
”Det vi måste säga till folket är: ’Vi tillber en Gud, men det är den Gud som man tillber utan vidskepelse’.
Till er; Suveräna Höga Generalinspektörer, säger vi, för att ni ska upprepa det för Bröderna av 32:a, 31:a och 30:e graden: ’Den frimureriska religionen måste av oss alla, invigda i de höga graderna, bevaras i renheten av den LUCIFERISKA läran’. Om Lucifer inte vore Gud, skulle då Adonai (Bibelns Gud) – vars alla gärningar vittnar om grymhet, svek, människohat, barbari och motvilja mot vetenskap? Om Lucifer inte vore Gud, skulle då Adonai och hans präster smäda honom? Ja, Lucifer är Gud, och tyvärr är Adonai det också. Ty den eviga lagen är att det inte finns någon glans utan skugga, ingen skönhet utan fulhet, inget vitt utan svart; ty det absoluta kan bara existera som två; ty mörkret är nödvändigt för ljuset för att tjäna som motpol, liksom piedestalen är nödvändig för statyn, liksom bromsen för lokomotivet.”
– La Femme Et L’enfant Dans La Franc Maconnerie Universelle, p588
Så vem är ”Lucifer” enligt frimurarna? — Det är den människa som är upplyst.
Inom frimureriet används Lucifer ibland som en symbol för det universella ljuset—förnuft, kunskap och visdom. Man kan alltså igenom ”illumination” se ljusbärare många traditioner. Och det är detta frimurarmotståndare måste förstå. Frimurare hyllar inte Lucifer i satanisk mening, utan snarare hyllar de de honom som den som kommer med skaparens fackla, det gudomliga ljuset, Prometheus eld, sanning som inte allena är begränsat till en enda religion.
Dualismens falska dikotomi
Frimureriet har kidnappat delar av den Bibliska historien och skrivit om dessa, bland annat de två pelarna Jachin och Boaz (1 Kung 7:15-22, 2 Krön 3:15-17) som stod till ingången av Salomos tempel.
För frimurarna symboliserar en balans av mörkt (ont) och vitt (gott). Jachin – den högra pelaren, förknippas vanligtvis med ljus, visdom och upplysning. Den symboliserar solen, det ”ljusa” och det upplysta som leder till insikt och förståelse. Boaz – den vänstra pelaren, kopplas ofta till det mörka, det mystiska och det okända. Den symboliserar månen, det ”mörka” som rymmer hemligheter och den dolda styrkan.

På samma sätt kan vi se detta ”svart/vit” dualismen i det klassiska schack-mönstrade svart och vita golvet, som vi kan se kyrkor, slott, herrgårdar, katedraler och olika offentliga byggnader. Och det finns en anledning varför det kallas för ”freemason checkered floor” – som ska symbolisera just på denna balans av ljus och mörker. Ordning och kaos – precis som ”svarta och vita hattarnas paradigm”.
Mycket av det vi ser i världen skulle kunna härledas till bland annat frimurarnas manipulation av samhället, där deras verksamhet kan förstås som en form av social ingenjörskonst (magi). Genom att påverka både individens och kollektivets uppfattning av verkligheten, upprätthålls en agenda som logerna tilldelas ”uppifrån”.
Ordning ur Kaos
Genom såväl dolda som öppna budskap påverkas vi att tänka och agera på specifika sätt, ofta utan att vara medvetna om manipulationen. Utifrån ett perspektiv där magi kan betraktas som en form av social ingenjörskonst kan man urskilja en distinktion mellan två typer av praktiker. ”Vita magiker” (vita hattar) framställs som aktörer som verkar i ljusets och godhetens tjänst, med syfte att främja läkning, personlig utveckling och andlig tillväxt för individen eller det kollektiva samhälle de verkar i.
”Svarta magiker” (svarta hattar) beskrivs däremot som aktörer som använder magi för egen vinning, maktutövning eller destruktiva handlingar, där målet ofta är personlig makt, rikedom eller hämnd – oavsett konsekvenserna för andra.
Det finns med andra ord ”vita frimurarloger” som till ytan verkar för det goda, och det finns ”svarta frimurarloger” som mer öppet verkar för det onda. Uttrycket ”Ordo ab Chao”, eller som det heter på svenska, ”Ordning ur Kaos”, är ett uttryck som frimureriet använder och verkar genom för att nå sina mål.
Istället för Kristus, eller emot Kristus
Ur ett bibliskt perspektiv skulle det ”vita” systemet/paradigmet (vita hattarnas system) vara någon eller något som är ”i stället för Jesus” eller ”ett alternativ till Jesus” samt något som kommer ”före Jesus” och som till ytan skiner rent och vitt, men under ytan är det fullt av mörker och manipulation.
Det ”svarta” systemet/paradigmet (svarta hattarnas system) är i motsats någon eller något som redan till sitt yttre är tydligt ondskefullt, egocentrisk och ogynnsamt för det kollektiva samhället – och det är definitivt ”emot Jesus” trots att det kanske till och med att det hävdar att ”vi kommer i Guds namn”.
Och till ytan råder ordning, tillväxt och effektivitet, men under ytan är det fullt av kontroll och kaos.
Jag tror att du som läser detta börjar förstå vart detta leder – och ännu tydligare blir det om du är beläst i Bibeln, för om vi ser till själva ordet ”antikrist” blir bilden ännu tydligare. Det grekiska ordet ἀντί bär nämligen inte bara betydelsen ”emot” som ”en motståndare till …” utan ännu mer ”i stället för” som ”en ersättning” eller ”en parallell”. I den klassiska grekiskan används ἀντί ofta på just detta sätt – inte som en öppen fiende, utan som en ställföreträdare, ersättare, ett substitut.
Exempel, när Archelaos, son till Herodes regerar i Egypten (Matteusevangeliet 2:22) efter dennes bortgång regerar han i sin (ἀντί) fars ställe, då handlar det inte om kamp, utan om att ta hans plats.
Ett annat exempel är när Jesus (Matteusevangeliet 5:38) citerar ”öga för (ἀντί) öga, tand för (ἀντί) tand” är det fråga om ett utbyte.
Vidare läser vi i Hebreérbrevet 12:16 hur Esau sålde sin förstfödslorätt i utbyte mot (ἀντί) ett enda mål mat – här blir ἀντί själva bytet, något som ersätter något annat.
Det mönster vi ser är alltså att Nya testamentets författare ofta använder ἀντί i betydelsen ersättning, substitution, något som tränger undan och tar platsen av det äkta.

När lärjungen Johannes, som är den enda som omnämner antikrist (ἀντίχριστος) i bibeln – ett ord som han använder i (1 Johannesbrevet 2:18, 22; 4:3; 2 Johannesbrevet 1:7) – är det inte enbart frågan om en öppen fiende till Jesus. Det handlar om en bedragare som förnekar att Jesus är Kristus och därmed ställer fram en annan ”kristus” i hans ställe.
Antikrist är alltså inte i första hand en uppenbar motståndare, utan en förförare som iklär sig Kristi gestalt, en falsk messias som till ytan glänser som ljusets ängel men i själva verket är mörker.
Ur det perspektivet blir det tydligt att ”vita hattarnas system” – är det som till ytan skiner rent, för ordning och verkar gott även om tillvägagångssättet sker genom kaos – kommer vara dem som för fram ett substitut för Jesus Kristus på världsscenen, alltså anti-krist, någon/något som är ställföreträdande för Messias ämbete för människan.
Det är därför ”vita hattarnas paradigm” är så förföriskt. Nästan alla vill ju tillhöra ”den goda sidan”. De ”vita hattarnas paradigm” presenteras alltid som en lösning, som en frälsning, som något bättre än det gamla – men det är alltid byggt på manipulation.
Akta er för de falska profeterna. De kommer till er i fårakläder, men i sitt inre är de rovlystna vargar. På deras frukt ska ni känna igen dem.
(Matteusevangeliet 7:15)
Det ”svarta hattarnas systemet” däremot, det som öppet är egocentriskt, maktbegär, destruktivt och fientligt, emot det goda och ljusa. Därför framstår ”svarta hattarnas paradigm” mer som det klassiska ”emot-Jesus” tänket.
Därför kan vi säga: ”anti” i antikrist betyder i första hand i stället för Kristus – en ersättare, ett falskt alternativ som utger sig för att vara ljus men i grunden är hjärtat av mörkret. Och just därför blir det också emot Kristus, eftersom varje falsk ersättning av Guds enfödde son, i praktiken är en direkt revolt mot den sanne.
Det vita systemet kan alltså i slutänden visa sig vara själva grogrunden där antikrist träder fram, förklädd till ljus men fylld av mörker.
Vår hela poäng med allt detta är att den som man lättvindigt kallas för ”antikrist” kommer komma uppstigen ur askan när den gamla världen lagts i brand och något nytt ska födas, likt en fenixfågel och ”den vita frimurarlogen” vunnit seger över ”den svarta frimurarlogen” och den messias som folket tror sig vilja ha kommer träda fram.
”Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: ’Fred och trygghet’, då drabbas de av undergång lika plötsligt som värkarna kommer över en havande kvinna, och de slipper inte undan.”
(1 Thessalonikerbrevet 5:2–3)
”Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa träda fram, fördärvets son, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. […] Då skall den laglöse träda fram, han som Herren Jesus skall döda med sin muns anda och förgöra när han visar sig vid sin ankomst. Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under.”
(2 Thessalonikerbrevet 2:3–4, 8–9)