Hoppa till innehåll
Meny
  • Om oss
  • Upproret mot Gud

Odjurets system II

Publicerat den september 18, 2025oktober 13, 2025 av Morgan

>> Nästa del: Den fjärde industriella revolutionen
<< Tillbaka till: Odjurets system I

Vi känner oftast de ”fyra apokalyptiska hästarna” genom populärkulturens yta – filmtrailers, spel och i musikomslag. Men i uppenbarelseboken, där man kan läsa om dessa sigillens brytande och hur de öppnar upp ett mönster som också speglas i Jesu ord i evangelierna. I den här texten skalar vi bort den ytliga introduktionen och går tillbaka till Bibelns egen logik: från den vita hästens bedrägliga fred, via krig och svält, till den fjärdes sjukligt blekgröna skugga – och vidare till martyrernas rop och de kosmiska skakningarna.

Första sigillet – den ”Vita hästen”

”Jag såg, och se: en vit häst, och han som satt på den hade en båge, och en segerkrans gavs åt honom, och han drog ut som segerherre för att segra.”
(Uppenbarelseboken 6:1–2)

  • Symboliserar bedrägligt fredsförslag, maktövertagande eller falsk messianism.

    – Vanligtvis tolkas detta som Antikrists framträdande i fredlig förklädnad, eller en falsk andlig rörelse som ser äkta ut men inte är det.

Parallellt till Uppenbarelseboken: 

Det första tecknet Jesus nämner är bedrägeri och falska frälsare – precis vad den vita hästen representerar.

Jesus säger: ”Se upp så att ingen bedrar er. Många ska komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de ska bedra många.”
(Matteus 24:4–5)

Andra sigillet – den ”Röda hästen”

”En annan häst, en eldröd, kom fram, och han som satt på den fick makt att ta bort freden från jorden så att människorna skulle slakta varandra.”
(Uppenbarelseboken 6:3–4)

  • Symboliserar krig och blodsutgjutelse.

Parallellt till Uppenbarelseboken: 

Efter bedrägeri kommer global oro och militära konflikter – exakt vad Jesus förutsäger.

Jesus säger: ”Ni kommer att höra stridslarm och krigsrykten… Folk ska resa sig mot folk och rike mot rike.”
(Matteus 24:6–7)

Tredje sigillet – den ”Svarta hästen”

”Jag såg, och se: en svart häst. Och han som satt på den hade en våg i handen… ett mått vete för en denar…”
(Uppenbarelseboken 6:5–6)

  • Symboliserar ekonomisk kris och svält, orsakad av obalanserade resurser och inflation.

(Lägg till tankar kring oljan och vinet)

Parallellt till Uppenbarelseboken: 

Svält och ekonomisk ojämlikhet följer krigets fotspår – precis som i båda texterna.

Jesus säger:”…och det blir hungersnöd på den ena platsen efter den andra.”
(Matteus 24:7)

Fjärde sigillet – den gulbleka hästen

”Och se: en gulblek häst, och han som satt på den hette Döden, och Dödsriket följde honom… att döda med svärd, svält, pest och vilda djur.”
(Uppenbarelseboken 6:7–8)

  • Summerar effekterna av de föregående tre hästarna: krig, svält och död.

    – Kan var värt att peka ut att ordet ”gulblek” som används i grundtexten för den fjärde hästen är det grekiska ”chloros” vilket oftast betyder ”grön” – som i färgen på växter.

    Översättningen ”gulblek” är troligen försöket att fånga en sjuklig, livlös ton, men ”blekgrön” eller bara ”grön” är sannolikt en mer korrekt tolkning. Det förstärker bilden av sjukdom, förruttnelse och död, snarare än bara blekhet.

Parallellt till Uppenbarelseboken: 

Den fjärde hästen är en komposit av dödliga katastrofer, vilket Jesus beskriver som en intensifiering – ”början på födslovåndor”.

Jesus talar om: ”hungersnöd och jordbävningar… allt detta är början på födslovärkarna.”
(Matteus 24:7–8)

Femte sigillet – Martyrerna

”…Jag såg under altaret själarna av dem som blivit slaktade för Guds ords skull… de ropade med hög röst: ’Herre, du som är helig och sannfärdig, hur länge skall det dröja, innan du dömer jordens invånare och utkräver hämnd för vårt blod?’”
(Uppenbarelseboken 6:9–11)

  • Symboliserar förföljelse av de troende – Martyrskap för Jesu namns skull.

Parallellt till Uppenbarelseboken: 

Här ser vi en tydlig övergång från yttre katastrofer till andlig förföljelse – ett steg djupare in i vedermödan.

Jesus säger: ”Då ska man utlämna er till att plågas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull.”
(Matteus 24:9)

 Sjätte sigillet – Kosmiska skakningar

”Det blev en stor jordbävning. Solen blev svart som sorgdräkt… månen blev som blod… himlens stjärnor föll ner på jorden, som när ett fikonträd fäller sina omogna frukter, när det skakas… alla berg och öar flyttades från sin plats…”
(Uppenbarelseboken 6:12–17)

  • Symboliserar kosmiska tecken, jordbävningar, och panik på jorden inför Guds dom.

Parallellt till Uppenbarelseboken: 

Jesus placerar dessa tecken precis innan hans uppsamlande av de utvalda, vilket bekräftar att det sjätte sigillet signalerar en tröskel till inledande av Guds vredesdom över allt under himmeln.

Jesus säger: ”Strax efter de dagarnas nöd skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet.”
(Matteus 24:29–30)

Värt att påpeka här är att i alla de folken som omnämns i vers 15: ”Kungarna” ”Stormännen” ”Härförarna” ”De rika” ”De mäktiga” ”alla slavar” ”alla fria”. Detta gäller är alltså alla på jorden, som inte rycks upp av Gud när Han träder in i tid och rum. 

Jesus benämns i Bibeln bland annat även som klippan och har flera profetiska kopplingar till berg. Samtliga berörda i Matteus 24:29–30, beskrivs här tydligt förstå att det är ”Lammet” som kommer och syns på himmelen för att nu bestraffa de ogudaktiga. Och istället för att glädjas så förskräcks och gömmer de sig för Jesus och ber ”bergen” och ”klipporna” (i plural; inte singular) att: ”Fall över oss och göm oss för hans ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede.” 

De otroende kan här identifiera Jesus som både ”Lammet” men ropar till ”bergen” inte ”Berget” och till ”klipporna” inte till ”Klippan”, det är alltså inte i Jesus

Berget

I Bibeln finns det flera starka profetiska texter där Jesus kopplas till berget i singular, även om han aldrig ordagrant kallas ”berget”. I Jesaja 2 beskrivs hur Herrens berg i den sista tiden ska stå fast som det högsta av alla berg, och alla folk ska strömma dit för att ta emot undervisning från Herren (Jesaja 2:2–3). Detta syftar på Messias välde – undervisningen kommer från Sion, vilket i ljuset av Nya testamentet förstås som Kristi rike där han regerar. 

Hebreerbrevet bekräftar detta när det säger att vi som troende har kommit till Sions berg, den levande Gudens stad, det himmelska Jerusalem – platsen där Jesus är medlaren för det nya förbundet (Hebreerbrevet 12:22–29). Här blir det tydligt att Sions berg är ett himmelskt, andligt rike där Jesus är i centrum

Redan i Daniels bok ser vi en profetisk bild av Messias som en sten som utan människohand lossnar, krossar jordiska riken och sedan blir ett stort berg som fyller hela jorden – en symbol för det eviga rike Gud ska låta uppstå genom Messias (Daniel 2:34–35, 44-47). 

I Psalm 2 talar Gud direkt om sin Son som han har insatt till kung på Sion, sitt heliga berg (Psalm 2:6–7). Sonen – alltså Jesus – regerar från Guds berg, vilket bekräftar att han är den som tar platsen på berget, i linje med både gammaltestamentlig och nytestamentlig förståelse av Messias.

Klippan

Men däremot så identifierar Paulus, Jesus som klippan som följde Israel i öknen – en tydlig koppling till de ställen i Gamla testamentet där Gud kallas klippan: ”Alla drack de samma andliga dryck. De drack ur en andlig klippa som följde dem, och den klippan var Kristus.” 
(1 Korinthierbrevet 10:4) (Läs även: 5 Mosebok 32:4, Psalm 18:3)

Jesus sade även dessa ord: ”Den som hör dessa mina ord och handlar efter dem liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan. Regnet öste ner, floden kom, vindarna blåste och kastade sig mot huset. Men det föll inte, för det var grundat på klippan.”
(Matteus 7:24–25)

Lammet

Men att de kan identifiera ”lammet” vilket är en djupt symbolisk titel med rötter i Gamla testamentets offersystem, och att det är fullt av vrede, i kontrast till till exempel Johannes Döparen, som när han ser Jesus utbrister: ”Se Guds Lamm, som tar bort världens synd!” (Johannes 1:29). 

Att alla ”Kungarna” ”Stormännen” ”Härförarna” ”De rika” ”De mäktiga” ”alla slavar” ”alla fria” kan konstatera att detta är ”Lammet” är vittne nog att de alla har fått chansen att kunna omvända sig och tro på Guds evangelium. Att det inte finns en enda kvar på jorden vid detta tillfälle som inte har spottat på Guds dyrbara offerlamm med vett och vilja. 

Att Jesus är ”Lammet” är en tydlig koppling till påskalammet i 2 Mosebok 12, där ett felfritt lamm offrades för att Israels förstfödda skulle skonas. På samma sätt framställs Jesus som det slutgiltiga offerlammet, utvalt av Gud för att bära världens synd.

Petrus utvecklar detta tema ytterligare när han skriver att de troende inte blev friköpta med silver eller guld, utan ”med Kristi dyrbara blod, som av ett lamm utan fel och lyte”. Han likställer Jesus med ett felfritt offerlamm, vilket betonar hans syndfrihet och fullkomlighet inför Gud.
(Läs: 1 Petrusbrevet 1:18–19)

Redan i Jesaja 53 finns en profetia om den lidande tjänaren, som ”blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade inte sin mun, lik ett lamm som förs bort för att slaktas”. Denna profetia tolkas i Nya testamentet tydligt som en beskrivning av Jesus.
(Läs: Jes 53:6-8, Apg 8:32–35).

I Uppenbarelseboken blir denna bild fullständigt utvecklad. Innan sigillen börjar brytas så så ser Johannes i sin vision ”ett Lamm stå där som såg ut att ha blivit slaktat” (Upp 5:6), och genom hela boken är det Lammet – Jesus – som öppnar sigill, som vi just gått igenom, blir tillbedd och slutligen triumferar. Jesus är det Lamm som ”blev slaktat och med sitt blod friköpte människor åt Gud” (Upp 5:9), och det är i slutändan Lammet som ska regera (Upp 22:3).

För att knyta ihop säcken

Det system som vi såg i det föregående inlägget – ”The Great Reset: En ny världsordning” – är ett världsomspännande nätverk som nu håller på att växa fram – Detta är ”Odjurets system”. (Upp 13:11-14) Genom AI, digitala ID:n, hälsopass, smarta städer och statligt kontrollerade valutor formas ett finmaskigt nät där varje människa blir spårbar, kategoriserad och villkorat inkluderad – i trygghetens, säkerhetens och hållbarhetens namn. (Upp 13:15)

Detta speglar exakt vad som kommer att utlovas vid brytandet av det första sigillet. Det som vid första anblick kan framstå som teknologisk framgång och global solidaritet, men som inom 3,5 år efter sin lansering visa sig vara början på slutet för mänskligheten. De kommer att lansera ett system som kräver fullständig underkastelse. Och de som motsätter sig detta paradigmskifte – där mänsklig frihet, kroppslig integritet och andlig självständighet stegvis utplånas – kommer att betraktas som ett hot mot hela systemets stabilitet.

Många kommer att motsätta sig detta system, utan att deras synd blivit utblottad och deras namn står skrivet i livets bok – för djup ropar till djup (Psa. 42:8), och något i dem känner att detta system är fel. Men till vilken nytta utan Gud? (Upp 13:8, 20:15) 

Det spelar ingen roll hur rätt man har om omvärlden – om man bär på synd inför Gud. (Joh 3:18, 3:36)

”Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner.”
(Johannesevangeliet 15:13)

”Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.” (Romarbrevet 5:8)

”Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek och den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom.”
(1 Johannesbrevet 4:16)

I Första Korintierbrevet 13 som är bibelns kanske kändaste kapitel om kärlek så kan kan vi inte låta bli att sätta ordet kärlek i relation till Gud och Jesus

”Om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade Jesus, så skulle jag ingenting vinna.”
(1 Korintierbrevet 13:3)

Om du kastar dig på svärdet utan att Jesus har gått i borgen för den skuld du är skyldig att betala, då måste du själv betala den – med din själ. Odjurets märke kommer att lanseras någon gång efter det första sigillets brutits och det fjärde sigillet – detta säger vi med säkerhet då så många martyrer dyker upp i brytandet av det femte sigillet – vilket är för de vägrar mottaga ”odjurets märke 666”. Det är alltså inte till någon nytta att motsätta sig odjurets system och neka dess märke om du inte först har fått din synd och skuld ransonerad av Gud genom Jesus – för detta kommer att innebära döden. 
(Joh 3:16-21, Upp 14:9-12)

Bibeln talar om ett kommande system som inte bara styr människors yttre beteende, utan också riktar sig mot det inre – mot anden. Odjurets märke kan därför inte enbart vara ett ”hinder” för att inkluderas i den nya digitala, panoptiska utopin – det handlar inte bara ta emot ”odjurets mörke 666” för att kunna fortsätta livet för att kunna köpa mat eller betala elräkningen som vanligt. För alla som åkallar Jesus, som fått sin synd utplånad och sitt skuldebrev – som med sina krav vittnade mot oss – fullt betalt av Jesus, ska bli frälsta. Eller hur?

”Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst.”
(Joel 2:32)

Detta löfte, först talat genom profeten Joel, upprepas med kraft på pingstdagen av Petrus (Apg 2:19-21) och förkunnas av Paulus i Romarbrevet (Rom 10:9-13). Det är en av Bibelns mest direkta och universella deklarationer: Frälsningen är öppen för alla – oavsett ursprung – genom hjärtats tro och bekännelse av Jesus som Herre. 

I en tid där världssystemet kräver lojalitet och kontroll, står detta löfte kvar som en öppen dörr: åkalla Herrens namn – och du ska bli räddad. (Upp 13:14-18) 

Men om vi accepterar ”Odjurets märke” måste det innebära att vi både fysiskt och andligt överlåter vår förmåga att åkalla Herrens namn – helt och fullt – till odjuret.

Och om du får höra basunerna börja ljuda, är det redan för sent. Då tillhör du en oräknelig skara lurade människor som böjt knä för ett nytt digitalt Babylon och ingått förbund med odjuret. Alla jordens folk följde odjuret ända in i den transhumanistiska fällan, och de bet i Skriftens första lögn – löftet om att bli som gudar (1 Mos 5:3) och få leva för evigt, med löften om ’hälsa’, ’trygghet’ och ’välstånd’. (Upp 13:3, 1 Mos 3:4-5) 

”I de dagarna kommer människorna att söka döden men inte finna den. De skall önska sig döden, men döden skall fly ifrån dem.”
(Uppenbarelseboken 9:6)

>> Nästa del: Den fjärde industriella revolutionen

Denna artikel är del 6 i en större artikelserie på 20 artiklar.

  1. The Great Reset vs The Great Awakening
  2. Vad är The Great Reset?
  3. The Great Reset: Den stora planen
  4. New World Order: En ny världsordning
  5. Odjurets system I
  6. Odjurets system II
  7. Den fjärde industriella revolutionen
  8. The Great Reset: Planen som var satt i sten
  9. The Great Reset: The Green Reset
  10. Summering av The Great Reset
  11. The Great Awakening: Det stora uppvaknandet
  12. The Great Awakening: Den stora planen
  13. Uppgraderat medvetande
  14. Svart hatt, vit hatt
  15. Hemliga sällskaps dualitet
  16. Beryktade hattar
  17. Mysteriet kring Q
  18. Trump, utvald av Gud!
  19. Trump, utvald av Gud?
  20. Summering av The Great Awakening
Den sista tiden
©2025 | Drivs med Superb Themes