Hoppa till innehåll
Meny
  • Om oss
  • Upproret mot Gud

Odjurets system I

Publicerat den juli 25, 2025oktober 13, 2025 av Morgan

>> Nästa del: Odjurets system II
<< Tillbaka till: New World Order: En ny världsordning

Vi vill inleda med att säga att vi har valt att dela upp inlägget det här inlägget i två delar, eftersom det kan bli tungt att ta in allt på en gång. Det finns ingen möjlighet att kort och koncist förklara bredden, höjden, längden och djupet i hur vi kan förstå Bibelns eskatologiska texter. Men utifrån hela artikelserien ”The Great Reset vs The Great Awakening” ska vi ändå försöka förmedla allt ur ett bibliskt perspektiv.

Det finns väldigt mycket spekulationer och teorier om hur man ska tolka Bibelns texter och böcker. De texter som det finns flest åsikter kring är just de eskatologiska – såsom Hesekiel, Daniels bok, Uppenbarelseboken och Jesu tal om den yttersta tiden. 

Det vi har sett i det föregående inlägget: ”The Great Reset: En ny världsordning” är en tydlig karta över hur ett nytt världsomspännande system håller på att växa fram – byggt på fullständig digitalisering, övervakning och programmerbarhet. Genom AI, digitala ID:n, hälsopass, smarta städer och statligt kontrollerade valutor formas ett finmaskigt nät där varje människa blir spårbar, kategoriserad och villkorat inkluderad – i trygghetens, säkerhetens och hållbarhetens namn.

Det som vid första anblick kan framstå som teknologisk framgång och global solidaritet visar sig vid närmare granskning vara början på ett system som kräver fullständig underkastelse. Vi står inför ett paradigmskifte där mänsklig frihet, kroppslig integritet och andlig självständighet stegvis monteras ned för att ersättas med ett centraliserat kontrollnät – allseende och obönhörligt.

Bakom denna teknokratiska fasad döljer sig en djupare verklighet. Bibeln talar om ett kommande system som inte bara styr människors yttre beteende, utan också riktar sig mot det inre – mot anden. När övervakning kläs i ord som ”hälsa”, ”säkerhet” och ”inkludering” leds mänskligheten steg för steg mot ett nytt digitalt Babylon. Vi erbjuds inte längre bara digitala tjänster – vi erbjuds ett digitalt liv, där vår tillgång till samhället villkoras av lydnad.

Precis som Nimrods torn reste sig i opposition mot Guds ordning, byggs nu ett nytt torn – inte ett fysiskt torn, utan ett ”torn” av algoritmer, biometrisk data och artificiell intelligens. Detta är inte bara teknisk utveckling. Det är en andlig förberedelse – ett system som bär tydliga kännetecken av det Bibeln kallar odjurets system.

I Bibelns många historier och karaktärer så finns det en man som hette David, och bland all berättelser som finns att läsa kring denne David, så finns en händelse som sticker ut – inte för sin blodighet, som kanske den mest berättade berättelsen: Batseba-incidenten. Nej, en annan berättelse, en skildring som sticker ut för sin andliga tyngd och nationella konsekvens. Jag syftar till den berättelsen om när David räknade folket. Se: Andra Samuelsboken 24, Första Krönikeboken 21.

Det märkliga är att detta inte verkar som en uppenbar överträdelse vid första anblick – det var ju bara en folk-räkning. Men det är just detta som gör synden så allvarlig: David som var satt till att leda; utgick från ett hjärta som lutade sig mot mänsklig styrka istället för Guds suveränitet. David ville veta hur många stridsdugliga män han hade. Det var ett sätt att mäta sin makt – och i grunden ett uttryck för brist på förtröstan på Herren.

När Gud konfronterade David genom profeten Gad, fick David välja mellan tre straff. Han valde att falla i Herrens hand, och resultatet blev en fruktansvärd pest som dödade 70 000 människor. Denna händelse är så avgörande att platsen där plågan stoppades – Ornans tröskplats – senare blev platsen för templet i Jerusalem (2 Krön 3:1). Ett monument över barmhärtighet efter dom.

”Varför spelar det roll att David syndade genom att räkna folket?”

När vi talar om digital kontroll, övervakning och massregistrering i vår tid är det ingen ny idé i mänsklighetens historia. Redan i Bibeln möter vi denna princip – inte som teknisk utveckling, utan som en andlig handling av tillitsskifte.

Kung David begick sin största synd enligt Skriften när han beordrade en folkräkning av Israel – inte för logistik eller folkbokföring, utan för att mäta sin egen styrka i antal soldater, snarare än att lita på Guds kraft. Detta var ett brott mot Guds vilja, som ledde till att tiotusentals människor dog i en gudomligt tillåten pest.

Det är en profetisk bild: när människor söker trygghet genom kontroll, kvantifiering och mänsklig makt, istället för i Gud – då överger man den andliga grunden för frihet. Det var inte bara räknandet i sig som var fel – det var hjärtats tillstånd, viljan att ersätta Guds försyn med mänsklig överblick och struktur.

Därför är Davids folkräkning inte bara en historisk synd, utan en profetisk spegel för vår tid. David var en man efter Guds hjärta. Han föll, men han föll mot Gud – och han reste sig genom omvändelse. När han insåg sin synd, kastade han sig inte över försvarstal eller förnekelse, utan bad om nåd och tog ansvar som ledare. Det är i detta ljus Guds vrede vändes i barmhärtighet, och platsen för domen blev platsen för tillbedjan.

Men tänk nu på vår tids ledare – inte som bristfälliga men gudsfruktiga män, utan som makthavare som öppet hånar Skaparen, gör narr av Guds ord och behandlar Jesus som en myt. Vad kan vi förvänta oss när de som formar våra samhällen inte bara saknar fruktan för Gud, utan aktivt motarbetar hans vilja? När kontrollsystem byggs inte i okunnighet utan i trots, inte i svaghet utan i högmod?

Bibeln varnar oss gång på gång för vad som sker när ledare vänder sig bort från Gud. ”Folkets ledare för dem vilse, och de som leds av dem går under” (Jesaja 9:16). Och: ”Mitt folk går under i brist på kunskap. Eftersom du har förkastat kunskapen, förkastar jag dig som min präst” (Hosea 4:6). När andlig blindhet börjar i toppen, sprider den sig nedåt – tills hela nationer förlorar urskiljningen.

Om Guds dom föll så tungt över David – en man som älskade Herren – hur mycket allvarligare är inte tillståndet när världsledare samlas för att enas i ett projekt som rakt ut förkastar Guds bud? Vi står inte bara inför politiska vägval, utan inför en andlig frontlinje där lojaliteten mot Gud prövas – på både individuell och global nivå. När hela världen nu kartläggs via biometriska ID:n, AI och digitala plattformar i trygghetens namn, återupprepar vi samma andliga mönster: vi bygger ännu ett Babel, ett system där människan sätter sig i Guds plats för att kontrollera och behärska sin omvärld – och sina medmänniskor.

Med denna insikt som grund går vi nu vidare till nästa del, där vi fördjupar oss i hur detta globala bygge inte bara är ett politiskt experiment utan ett profetiskt uppfyllande – förberett av andemakter med ett tydligt mål: att upprätta en världsordning där den sanne Guden förkastas och odjuret tillbes.

Politiska och ekonomiska krafter influeras av ondskans andemakter i himlarymderna (Ef 6:12), och dessa verkar nu på övertid i världen för att vi ska övervakas in i minsta detalj. I trygghetens namn, och med olika till synes goda uppsåt, förväntas vi ständigt ge upp våra mänskliga rättigheter. Det är svårt att argumentera emot dessa till synes självklara intentioner – för vem vill inte att både vi själva och våra barn ska få leva i en trygg värld? Men när denna trygghet gång på gång sker på bekostnad av vår rätt till ett privatliv, bör vi fråga oss om detta verkligen är rätt ände att börja i. Bekämpar vi verkligen roten till det onda genom att bara släcka bränder – med mer, och än mer, kontroll och övervakning? Vi är friköpta i Kristus till ett högt pris och ska därför inte bli slavar under människor. (1 Kor 7:23)

Om morgondagens beslutsfattare börjar söka igenom vårt privatliv igenom våra digitala fotspår i jakt på politiskt oliktänkande eller åsikter som inte anses förenliga med den nya världsordningens system – eller ännu värre, på människor som inte delar en trosuppfattning i linje med det samhälle man vill bygga – riskerar vi då inte att steg för steg hamna i en förnimmelse av, och slutligen mitt i, det system och den förföljelse av kristna som Bibeln varnar för? Daniels bok hittar vi en av de mest koncentrerade profetiorna om Antikrist och hans globala system.

”Han ska tala mot den Högste och förtrycka den Högstes heliga. Han ska försöka ändra lagar och tider, och de heliga ska ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.”
– Daniel 7:25

”Han ska tala mot den Högste…”

Det första kännetecknet är att han benämns som ”Han” – detta antyder att detta antikristliga världssystem kommer att ha en konkret, mänsklig ledare i spetsen. Trots att systemet stöds av många nationer, framställs det i profetiorna som en samlad ”axelmakt” under en enda härskare, som öppet hädar Gud. I vår samtid ser vi inte bara en förskjutning bort från kristna värderingar, utan en aktiv demonisering av biblisk tro. I populärkultur, politik, akademi och lagstiftning ifrågasätts Guds existens, Jesu historicitet och Bibelns auktoritet – ofta med förlöjligande ton. Det är inte längre ett tyst avståndstagande, utan ett offentligt trots mot Gud – precis som denna vers förutsäger: en tid då ledare inte bara saknar fruktan för Skaparen, utan öppet hånar honom.

”…och förtrycka den Högstes heliga.”

Nästa steg är förföljelse av Guds folk. Det börjar subtilt – genom digital kategorisering, åsiktsregistrering och exkludering i namn av ”trygghet”, ”säkerhet” och ”inkludering”. Men det utvecklas gradvis till systematiskt andligt och socialt förtryck, där kristna blir föremål för misstanke, censur och till slut våld. Precis som blogginlägget varnar, byggs ett system där människors trosuppfattning kan bli ett hinder för samhällstillgång, vilket banar väg för profetians fullbordan: de heliga ges i odjurets hand för en begränsad men prövosam tid.

 ”Han ska försöka ändra lagar och tider…”

Detta är kanske det mest profetiskt laddade momentet: en revolution mot Guds ordning. ”Lagar” kan förstås både som mänskliga rättigheter och moraliska normer, och ”tider” syftar troligen på Guds heliga tider (högtider, sabbater, rytmen av vila och tillbedjan). Många juridiska lagar har redan stiftats och trätt i kraft i vårt samhälle, lagar som är i direkt opposition med det som bibeln lär ut, men detta är bara början. Vi kommer se hur denna utveckling kommer leda till att kalla det som är gott för ont, gör ljus till mörker, och likställer mörker med ljus. Hur man anser att det söta är bittert, och hur man gör det bittra sött. (Jes 5:20) Vi har redan redovisat att det nya teknokratiska systemet genom AI, digitala ID:n och programmerbara valutor är upplagt för att skapa ett nytt sätt att organisera människans liv, rytm och tillgång till samhället. Man försöker bokstavligt talat förändra tiden – vår kalender, våra helger, våra cykler – och skapa en ny, konstgjord existens som inte längre är förankrad i Guds skapelseordning utan i digital totalitär kontroll.

”…och de heliga ska ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid.”

Denna tidsangivelse ”en tid och tider och en halv tid” – ofta tolkad som 3,5 år – är ett återkommande profetiskt mått (se även Uppenbarelseboken 11:2–3; 12:6; 13:5). Det visar att förföljelsen har en gräns, och att Gud fortfarande håller tiden i sin hand. Det påminner oss om att även om ett kontrollsystem byggs upp med demonisk precision, så kommer Kristi återkomst att avsluta det. Men innan dess måste de trogna stå fasta – även när det innebär lidande.

Daniel 7:25 är inte bara en framtidsbild – det är en lins som vi bör titta igenom, ett bibelord som hjälper oss tolka vad vi ser växa fram redan idag. När världen digitaliseras, kontrolleras och centraliseras i säkerhetens namn, när moraliska lagar vänds upp och ner, och när Guds folk marginaliseras för sin tro – då är det inte längre fråga om isolerade politiska beslut. Det är ett profetiskt scenario som tar gestalt framför våra ögon.

Och mitt i allt detta ljuder kallelsen från Daniels bok och hela Bibeln: stå fasta, förstå tiden, och tillbe endast den Sanne Guden, och hans Son – oavsett konsekvenser.

”Då ska man utlämna er till att plågas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull. Då ska många komma på fall och förråda varandra och hata varandra.”
– Matteus 24:9–10

I denna profetiska varning från Jesus, som ges i samband med hans tal om den yttersta tiden på Oljeberget (Matteus 24), avslöjas en andlig och sociopolitisk verklighet som direkt kopplar till det blogginlägget belyser: ett världssystem under uppbyggnad som systematiskt marginaliserar, isolerar och till sist förföljer Jesu efterföljare.

”Då ska man utlämna er till att plågas och dödas…”

I ljuset av det vi försöker förmedla i denna publicering så ser vi ett om ett växande kontrollsamhälle där digitala verktyg blir medel för lydnadsbaserad inkludering – vilket betyder att den som inte anpassar sig till systemets värdegrund, blir utestängd. Denna vers visar att denna exkludering eskalerar från social till fysisk förföljelse. Att bli ”utlämnad” antyder förräderi, ofta av grannar, släktingar eller medborgare – något vi ser i auktoritära regimers historia, och som återkommer i det ”nya Babylon” som formas idag. Det sker inte alltid i öppen diktatur, utan genom till synes legitim lagstiftning och samhällslogik.

”…och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull.”

Detta är ingen lokal förföljelse – den är världsvid. ”Alla folk” pekar på en världsomspännande världsordning som enas i sitt motstånd mot den sanne Guden, och hans Smorde. (Ps 2) Den som håller fast vid Jesu namn – vilket innebär att bekänna honom som enda vägen, sanningen och livet – kommer att betraktas som intolerant, extrem eller till och med farlig. Denna publicering visar hur detta redan börjar: i toleransens namn skapas intolerans mot dem som håller fast vid den bibliska sanningen.

”Då ska många komma på fall och förråda varandra och hata varandra.”

Här varnar Jesus för massavfall. När kostnaden för att följa honom blir för hög – socialt, ekonomiskt eller fysiskt – kommer många att kompromissa eller överge tron. Blogginlägget antyder detta i skiftet från frihet till kontroll: när lojalitet krävs till ett system som inte tolererar biblisk tro, ställs varje individ inför ett val. I detta klimat kommer relationer brytas, förräderi växa, och hat ta över där kärlek tidigare fanns. Vi ser redan embryot till detta i hur troende ofta misstänkliggörs, tystas eller censureras för sina ståndpunkter.

Matteus 24:9–10 fungerar som en eskatologisk varningssignal. Jesus förutsäger exakt det skifte vi ser ske i vår värld idag: från ytlig tolerans till strukturell förföljelse av Jesu efterföljare. Den verkliga frågan blir därför inte bara vad ”fienden” håller på att snickra ihop för att ta över världen – utan vem som står kvar när ”fiendens system” vänder sig mot dem som vägrar böja sina knän för det. Den teknokratiska infrastrukturen, den globala maktkoncentrationen och den andliga beredskapen inför odjurets system utgör kulissen till Jesus tal om den yttersta tiden på Oljeberget.

World Goverments Summit 

World Goverments Summit är en konferens som sedan 2013 årligen kopplat ihop politiker, kungligheter, affärsmän och företrädare för icke-statliga organ så som WHO, FN, WEF med många fler. De beskriver själva sig själva så här: ”Sedan starten 2013 har konferensen stöttat uppdraget att forma framtida regeringar och skapa en bättre framtid för mänskligheten. De tidigare upplagorna av konferensen har framgångsrikt etablerat en ny modell för internationellt samarbete för att inspirera och möjliggöra nästa generation av regeringar.”

Bibeln pekar på betydande profetior om den sista tiden, där världen kommer att enas under en världsregering som utlovar en utopi – styrd av en ny världsordning, ur vilken Antikrist kommer att vaskas fram. Denna ledare kommer att styra världsregeringen genom en form av ”hive mind” – ett kollektivt medvetande där individens självständighet ersätts av centraliserad kontroll. Förmodligen genom någon form av ett AGI-drivet världsomspännande panoptikon.
Se: Upp 13:7, 13:16-17, 17:12-13, Daniel 7:23-25, 2 Thess 2:3–4.

En parallell struktur av ”de sex sigillen” & Jesu undervisning

Bibeln ger oss två nyckelperspektiv på den sista tidens födslovåndor:

  • Jesu ord i Matteus 24 (Olivbergspredikan)
  • och Uppenbarelseboken 6, där de sex första sigillen öppnas.

När vi läser dessa texter sida vid sida, framträder ett tydligt kronologiskt och tematiskt mönster:
Jesu beskrivning av födslovåndor – som inbegriper falska messiasgestalter, krig, svält, pest, martyrskap och kosmiska tecken – följer samma ordning som de sex första sigillen i Uppenbarelseboken.

Varför utelämnar jag då de sjunde sigillet i denna utläggning?

Anledningen till att det sjunde sigillet (Upp 8:1) inte inkluderas i denna jämförelse är att det inte följer samma narrativa logik som de föregående sex sigillen. Det sjunde sigillet är inte ännu ett domsfenomen i raden, utan det fungerar snarare som en övergångspunkt till nästa fas i Guds plan – nämligen basunernas domar (Upp 8:2 och framåt).

Det sjunde sigillet är tystnad – en laddad paus i himlen – som föregår Guds vredesdom. Därför nämner inte Jesus denna fas i sin undervisning till lärjungarna i Matteus 24, eftersom han fokuserar på det som föregår vredens tid – inte det som kommer efter.

Församlingen och vredesdomen

Detta får stöd i 1 Tessalonikerbrevet 5:1–10, där Paulus mycket tydligt skiljer mellan dem som överraskas av ”Herrens dag” och dem som lever i ljuset:

”Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus…”
(1 Thess 5:9)

Här blir det tydligt att Guds vredesdom inte är ämnad för den trogna församlingen. Jesus avslutar Olivbergspredikan i Matteus 24:31 med att ”sända sina änglar för att samla sina utvalda” – ett skeende som sker efter de födslovåndor som motsvarar sigillen, men innan vredesdomen bryter fram.

”Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. När folk säger: ”Fred och trygghet”, då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. Men ni, bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv. Ni är alla ljusets barn och dagens barn. Vi tillhör inte natten eller mörkret. Låt oss därför inte sova som de andra utan hålla oss vakna och nyktra. Ty de som sover, de sover om natten, och de som berusar sig är berusade om natten. Men vi som hör dagen till, låt oss vara nyktra, iförda tron och kärleken som pansar och hoppet om frälsning som hjälm. Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus. Han har dött för oss, för att vi skall leva tillsammans med honom, vare sig vi är vakna eller insomnade.”
(Första Tessalonikerbrevet 5:1-10)

(Klicka på tidslinjen för att få den större)

Basunerna – Kronologisk koppling till Matteus 24:31

När lammet öppnar det sjunde sigillet så blir det helt tyst i himmelen (Upp 8:1), sen introduceras sju basuner (Upp 8:2), vilket representerar Guds direkta domshandlingar över jorden. Det är intressant att den första direkta hänvisningen till basuner i Uppenbarelseboken kommer precis efter att alla sigillen brutits.

Parallellt till Uppenbarelseboken: 

…finner vi hos Jesus följande ord: ”Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda…”
(Matteus 24:31)

Det är alltså efter att födslovåndorna beskrivits – samma födslovåndor som parallellt beskrivs i de sex första sigillen – som basunen ljuder och de trogna samlas. Det finns därmed en tydlig juxtaposition mellan: Sigillen (Upp 6) ↔ Matteus 24:4–29, och Basunen (Upp 8) ↔ Matteus 24:31.

Vi kommer inte att fördjupa oss i ”basunerna” eller gå närmare in på ”vredens tid” i The Great Reset: Odjurets system (Del 2). I nästa del kommer vi istället att fokusera på de sex första sigillen i Uppenbarelseboken. Vårt syfte är inte att analysera dem ur ett historiskt eller enbart ett symboliskt perspektiv, utan att lyfta fram dem som levande och verksamma sanningar som talar rakt in i vår tid. Vi tror att Bibeln fortfarande är aktuell och relevant, och skriftens mål är att förbereda oss – och alla som vill lyssna – på att bygga en stadig mental och andlig grund. Denna grund är nödvändig för att förstå och kunna stå fasta under de födslovåndor som kommer att drabba hela världen.

”Den som har öron, hör detta.”
(Uppenbarelseboken 13:9)

>> Nästa del: Odjurets system II

Denna artikel är del 5 i en större artikelserie på 20 artiklar.

  1. The Great Reset vs The Great Awakening
  2. Vad är The Great Reset?
  3. The Great Reset: Den stora planen
  4. New World Order: En ny världsordning
  5. Odjurets system I
  6. Odjurets system II
  7. Den fjärde industriella revolutionen
  8. The Great Reset: Planen som var satt i sten
  9. The Great Reset: The Green Reset
  10. Summering av The Great Reset
  11. The Great Awakening: Det stora uppvaknandet
  12. The Great Awakening: Den stora planen
  13. Uppgraderat medvetande
  14. Svart hatt, vit hatt
  15. Hemliga sällskaps dualitet
  16. Beryktade hattar
  17. Mysteriet kring Q
  18. Trump, utvald av Gud!
  19. Trump, utvald av Gud?
  20. Summering av The Great Awakening
Den sista tiden
©2025 | Drivs med Superb Themes