>> Nästa del: Hemliga sällskaps dualitet
<< Tillbaka till: Uppgraderat medvetande
Bakgrunden till uttrycket ”vita hattar” (white hats) och ”svarta hattar” (black hats) ger insikt i att förstå det spel som utspelar sig i både det fördolda och synliga. Denna symbolik sträcker sig långt tillbaka och är inte helt lätt att komma till konsencus kring sitt exakta ursprung. Vissa hävdar att ”Vita emot svarta hattar” härstammar ifrån en slags vildvästern symbolik för ”tjuv” och ”polis”. Medans andra hävdar att ”vita hattar” ursprungligen syftar till ”etiska hackare” som använder just dataintrång för att hitta, åtgärda och förebygga säkerhetssårbarheter med tillstånd ifrån beställare.
Parallellt till detta så används även uttrycket ”vita hattar” även för att beskriva individer eller grupper som bekämpar och motarbetar orättvisor som annars blir åsidosatt av lagens långa arm, i form av vigilant-verksamhet, fysiskt eller just igenom dataintrång och hacking – medan ”svarta hattarna” ursprungligen syftar till ”ondsinta hackare” – alltså så kallade ”cyberkriminella” som utnyttjar samma sårbarheter för personlig vinning eller för att orsaka skada till person, organisation eller samhälle igenom datastöld, sabotage eller utpressning. Enligt dem själva så är det vita hattarna som skapar ordning och reda, det svarta det som skapar förstörelse och kaos.
Just denna senare förklaringsmodell fick stöd i takt med att massmedier i början av 2010 talet börja rapportera om olika nät-attacker som olika nya terror-grupper som dykt upp ifrån ingenstans och mobiliserar sig igenom forum som 8chan och 4chan.
På grund av att globala storbolag förlorade stora summor pengar igenom dessa ”attacker” så var nog målet med alla dessa rapporteringar att röka ut dessa personer som gömde sig bakom dessa internet forum Men igenom att belysa farorna med dessa grupper publikt så så fick dessa internet forum lite av en ”Barbra Streisand effekt”, genom att att i takt med att rapporteringen ökade så blev den önskade effekten det motsatta och fler strömmade till dessa forum för att bli en del av denna ny internet kultur.
Så började dessa två termer om ”vita/svarta hattar” användas för att beskriva globala maktstrukturer och för att beskriva kampen mellan ”de goda” och ”de onda” krafterna som påverkade världspolitiken, och ”Anonymous” befann sig någonstans däremellan: en gråzon där aktivism, protest och hackning smalt samman.

”Anonymous”
Guy Fawkes-masken har blivit en av de mest igenkännliga symbolerna för hacktivism, mycket tack vare hackargruppen Anonymous. Ursprungligen blev masken känd genom filmatiseringen av Alan Moores roman ”V for Vendetta” och från 2005, där den bars av en rebellisk frihetskämpe i kamp mot ett totalitärt samhälle. Denna bild av individen som utmanar makten tilltalade särskilt nätkulturer på forum som 4Chan, där Anonymous-rörelsen först tog form som ett löst sammansatt kollektiv av internetanvändare.
År 2008 tog Anonymous masken till en ny nivå när de lanserade Project Chanology, en global protest mot Scientologikyrkan. Kyrkans försök att censurera innehåll på nätet och tysta kritiker uppfattades som en attack mot den fria informationens flöde, och Guy Fawkes-masken blev både en praktisk lösning för att skydda deltagarnas anonymitet och en kraftfull symbol för motstånd.
Masken har även blivit ett slags ”meme” – en visuell symbol som snabbt kunde spridas och användas av en mångfacetterad och decentraliserad rörelse. Genom sin enkelhet och igenkännbarhet har den förenat individer från olika bakgrunder kring samma idé: att kollektivt stå upp mot förtryck och kontroll, oavsett om det sker på gatorna eller genom digitala protester i form DDOS-attacker.
Svarta hattar
Ifrån utsidan kan denna sfärs paradigm verka motsägelsefullt. De ”svarta hattarna” skapar kaos genom ett till synes ordningsamt uppförande. På ytan tillhör dessa ”svarta hattar” toppskiktet av det respektabla och tillrättalagda etablissemanget, men under fasaden råder ett kontrollerat kaos. De har ofta svurit en lojalitetsed i slutna, hemliga ordenssällskap, där partiskhet och nepotism är grundläggande principer: alltid gynna och ge företräde åt dem inom samma krets.
Dessa ”svarta hattar” återfinns bland annat i bankväsendets innersta cirklar (t.ex. Riksbanken, Wallenbergstiftelsen, internationellt IMF och BIS), på politiska toppositioner (statsministern, regeringen, EU-kommissionen, FN), i mediaimperierna och kontrollen över narrativet (Bonnier, SVT, Schibsted – internationellt BBC, CNN, Al Jazeera, YouTube). De har även inflytande över militära strukturer och underrättelsetjänster (Säpo, MUST, Försvarsmakten – internationellt CIA, MI6, Mossad, GRU). Och inte minst i teknikens spindelnät (Ericsson, Spotify, Klarna, internationellt Amazon, Google, Palantir, och moderna AI-verktyg som ChatGPT).
Vita hattar
Vita hattarna är alltså motpolen till detta. De som kategoriseras för ”vita hattar” är de som skapar ordning genom ett till synes kaotiskt uppförande. På ytan kan deras agerande framstå som disruptivt, rebelliskt och oordnat, men under ytan råder en djupare strävan efter balans och rättvisa. De menar att nerrivandet av de ”svarta hattarnas” etablissemang är nödvändigt innan mänskligheten kan bygga upp en ny grund av fred, frihet och rättvisa.
Vita hattar verkar till ytan inte inom slutna ordenssällskap, utan i öppna nätverk av samarbete, transparens och medmänsklighet. Deras lojalitet är inte bunden till nepotism eller dolda eder, utan till mänsklighetens gemensamma bästa.
Om de svarta hattarna dominerar bankväsendets centralstyrning, så strävar vita hattarna istället efter decentralisering (blockkedjeteknik, alternativa ekonomier, kooperativ). Om de svarta hattarna kontrollerar det politiska toppskiktet, så arbetar de vita hattarna genom gräsrotsrörelser, lokaldemokrati och medborgarinitiativ. Medan mediaimperierna driver narrativet åt makten, försöker ”de vita hattarna” bryta informationsmonopolet genom oberoende medier, digital transparens och kunskapsdelning
Där underrättelsetjänster och ”lagen och vapnet” som våldsmonopolet, infiltrerar och kontrollerar, verkar vita hattarna genom visselblåsare, civilsamhälle och öppenhet. I teknikens värld, där svarta hattarna bygger nät av övervakning och monopol, försöker de vita hattarna utveckla öppen källkod, fri teknologi och digitala gemenskaper.
”In plane sight”
I serien Mr. Robot blir denna motsättning mellan svarta och vita hattar tydlig genom huvudpersonen Elliot. På ytan arbetar han som cybersäkerhetsexpert – en vit hatt som skyddar system mot intrång – men samtidigt är han en del av ”fsociety” – en grupp hacktivister som vill slå ut den globala finanseliten. Hans dubbla roll speglar hur samma individ kan bära båda hattarna beroende på motiv och handling.
E Corp, seriens mäktiga konglomerat, dvs stora kluster av företag inom olika sektorer, fungerar som symbol för de svarta hattarna: en tillrättalagd fasad av ordning som i själva verket döljer kaos, korruption och skuldslaveri. Fsociety däremot representerar de vita hattarna, som genom ett till synes kaotiskt och destruktivt agerande vill bryta ner det gamla systemet för att skapa något nytt, mer rättvist.
Denna serien illustrerar därmed samma paradigm vi menar att vi ser i verkligheten – att det som på ytan i ett samhälle framstår som ordningsamt kan vara byggt på kaos, och att motvikten till etablisemanget ofta ser sig själva som som goda, i sann Robin Hood anda. Och ”de godas sida” är vanligtvis kaotisk, för att bana väg för den ordning de föredrar.
Denna artikel är del 14 i en större artikelserie på 20 artiklar.
- The Great Reset vs The Great Awakening
- Vad är The Great Reset?
- The Great Reset: Den stora planen
- New World Order: En ny världsordning
- Odjurets system I
- Odjurets system II
- Den fjärde industriella revolutionen
- The Great Reset: Planen som var satt i sten
- The Great Reset: The Green Reset
- Summering av The Great Reset
- The Great Awakening: Det stora uppvaknandet
- The Great Awakening: Den stora planen
- Uppgraderat medvetande
- Svart hatt, vit hatt
- Hemliga sällskaps dualitet
- Beryktade hattar
- Mysteriet kring Q
- Trump, utvald av Gud!
- Trump, utvald av Gud?